Gruszka reguluje trawienie

Gruszki to ciekawe owoce, gdyż zawierają bogatą historię i przepis na zdrowe życie. Pisał o nich Homer w swojej „Odysei”. Z Grecji grusza trafiła do Rzymu i stała się gwiazdą ogrodów. Sam Juliusz Cezar zajmował się uprawą tego gatunku. To właśnie z jego polecenia jedną z nich zasadzono w zdobytej Anglii.

Kiedy na przełomie XVII i XVIII wieku wyhodowano nowe odmiany tego owocu jej popularność wzrosła, a największe osiągnięcia w hodowli gruszy zdobyli Francuzi i Belgowie. To oni rozpropagowali lecznicze właściwości gruszki. Z czasem owoc zaaklimatyzował się także w Polsce. W ciągu liczącej, co najmniej 30 wieków uprawy gruszy wyselekcjonowano kilka tysięcy odmian uprawnych.

Świeża gruszka najwięcej zawiera potasu, ale także bogata jest w fosfor, wapń, magnez, sód, miedź, żelazo, bor i jod. W owocu występują kwasy owocowe (kwas jabłkowy, kwas cytrynowy), węglowodany, olejki eteryczne, błonnik i pektyny. Zawiera także witaminy: A, B1, B2, B6, C i PP. W miarę dojrzewania owoców ilość kwasów organicznych i pektyn maleje, a rośnie natomiast zawartość cukrów.

Owoce gruszy są bardzo zdrowe, a kompot z suszu, powinny pić osoby ze stanami zapalnymi układu pokarmowego oraz przeciwgorączkowo.

Gruszka reguluje trawienie, przeciwdziała zaparciom, a spożywana w większych ilościach może wywołać biegunkę, natomiast niektóre odmiany cierpkie i mało soczyste, zawierające dużo garbników leczą biegunki.

Zaleca się jedzenie świeżych gruszek przy zapaleniach dróg moczowych, kamicy nerkowej, przy stanach zapalnych gruczołu krokowego.

Sok z gruszek łagodnie obniża ciśnienie i uszczelnia naczynia włosowate.

Osobom o złej przemianie materii warto zalecić, by przez dwa dni w tygodniu spożywali około 1,5 – 2 kg świeżych, dojrzałych gruszek. W gruszkach występują komórki kamienne, czyli twarde cząstki miąższu wielkości ziarenek piasku wspomagające perystaltykę jelit.

Spożywanie gruszek może pobudzać nasz mózg do wydajniejszego działania. W swoim składzie zawierają bor. To za jego sprawą łatwiej nam pracować umysłowo. Bor pobudza szare komórki do wytężonej pracy, poprawia możliwości koncentracji oraz zapobiega ubytkom wapnia z kości. Dlatego dojrzałe gruszki powinny jeść osoby szczególnie narażone na osteoporozę. Do grupy podwyższonego ryzyka należy zaliczyć osoby przyjmujące leki z zawartością sterydów lub kobiety w okresie menopauzy. Jeden owoc zjadany w ciągu 3-4 dni zapobiega wystąpieniu osteoporozy.

Jako jeden z niewielu owoców gruszki zawierają jod, co powoduje, że pozytywnie wpływają na funkcjonowanie tarczycy i zapobiegają jej schorzeniom.

Może Ci się również spodoba